RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN SENI VISUAL
Tarikh/Hari : 12 Mei 2014 (Isnin)
Waktu : 2 waktu
Masa : 1 jam 20 minit
Mata pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan : 3
Bilangan Pelajar :
30 Orang
Bidang : Seni Halus
Unit Pembelajaran :
Arca
Tajuk/Tema : Flora
Objektif
Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, murid dapat :
- Kognitif : Menunjukkan pelbagai media dan teknik dalam arca berdasarkan gambar rajah.
- Afektif : Membezakan dan menunjukkan cara ciri-ciri dan proses dalam penghasilan arca.
- Psikomotor : Menghasilkan semula pelbagai arca bertemakan secara kreatif dan bersungguh-sungguh mengikut media dan teknik yang telah diberi.
Pengetahuan
sedia ada :
- · Murid telah belajar mengenai elemen-elemen yang terdapat pada unsur seni seperti garisan, jalinan, rupa, bentuk, dan ruang.
- · Murid telahpun belajar mengenai prinsip rekaan iaitu harmoni, kontra, penegasan, imbangan, irama dan pergerakan.
Pengabungjalinan
Kemahiran :
·
Mengenal elemen-elemen
dalam unsur seni.
·
Menggunakan elemen dalam
prinsip rekaan
·
Mengetahui kemahiran
teknikal dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup.
·
Sifat jalinan pada
permukaan yang berkaitan dengan mata pelajaran Sains.
KBKK
:
·
Menjana idea
·
Membuat gambaran mental
·
Membuat kesimpulan
·
Menilai
Nilai
:
·
Menghargai alam ciptaan
Tuhan
·
Menghargai warisan seni
·
Bekerjasama dalam menghasilkan
karya.
·
Ketekunan dalam
pengkaryaan.
Alat/
Bahan : Gambar,
Sabun, Gabus, Tanah liat, dan Pisau.
Rujukan
: Buku Teks Pendidikan Seni Visual Tingkatan 3 (KBSM-PBS).
Prosedur
Pengajaran
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set
induksi (5minit)
|
Guru mempamerkan dua gambar rajah
arca yang telah dihasilkan oleh pengkarya tanah air.
|
·
Murid melihat dan menghayati gambar
rajah tersebut
·
Guru bertanyakan soalan-soalan berkenaan
dengan gambar tersebut:-
a) Siapa
yang membuat arca ini?
b) Apakah
kategori arca yang boleh dipadankan dengan karya ini?
c) Bahan
dan teknik apa yang digunakan?
·
Murid memberi respon terhadap soalan
daripada guru berdasarkan gambar tersebut.
|
·
Gambar rajah
|
Langkah
1 (15 minit )
|
Aras
1 :
·
Mengumpul maklumat, pemahaman konsep,
dan penghayatan.
·
Menerangkan pelbagai jenis media dan
teknik dalam penghasilan arca :-
-Media
-Teknik
|
·
Murid mendengar dan mencatat maklumat.
·
Murid melihat dan menghayati
contoh-contoh gambar media dan teknik dalam arca.
·
Murid menjawab soalan –soalan berkenaan
dengan media dan teknik penghasilan arca.
|
·
DBAE: Sejarah seni
·
Pendekatan perkembangan menyeluruh
·
TKP : Kecerdasan Interpersonal
·
ABM: Contoh-contoh karya.
|
Langkah 2
( 20
minit)
|
Aras
2
: Analisis dan aplikasi
Mengenalpasti ciri-ciri dan
proses arca.
Demonstrasi : Teknik arca luakan,
arca timbulan dan arca binaan menggunakan media yang berbeza berdasarkan tema
flora dan fauna.
Bahan
dan Peralatan :
·
Gabus
·
sabun
·
tanah liat
·
Pisau
·
Pensel
|
·
Guru menerangkan ciri-ciri arca
dengan
menunjukkan contoh-contoh arca.
·
Murid perlu membuat pemerhatian
sekaligus membuat perbandingan dan perbezaan proses dan ciri-ciri arca.
·
Murid melihat demonstrasi oleh guru yang
menghasilkan tiga teknik dan media yang berbeza dalm penghasilan arca.
·
Murid membuat perbandingan dan perbezaan
terhadap tiga media dan teknik tersebut.
|
DBAE
(Penghasilan produk)
·
Kaedah pembelajaran (demonstrasi &
berpusatkan guru)
·
ASSURE
Guna
media dan
Bahan sumber
|
Langkah
3
(30
minit)
|
Aras
2
: Analisis dan aplikasi
AKTIVITI PELAJAR
Menghasilkan
arca luakan, arca timbulan dan arca binaan
dengan menggunakan media yang telah disediakan berdasarkan tema flora mengikut
kumpulan.
|
·
Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan
berdasarkan tiga teknik arca yang berlainan.
·
Setiap kumpulan perlu membuat sebuah
arca yang telah dipilih dengan
bertemakan flora. Masa yang diberi hanya 10 minit untuk setiap teknik.
·
Selepas 10 minit, murid-murid perlu pergi ke kumpulan lain untuk membuat teknik
arca yang
·
lain.
|
·
Arca luakan
- Gabus
·
Arca timbulan
-Sabun
·
Arca Binaan
-Tanah Liat
·
Peralatan
-Pisau
·
Inkuri penemuan
|
Penutup
(10 minit)
|
Aras 3:
·
Penutup
·
Penilaian
·
Apresiasi
·
Rumusan
|
·
Murid
berhenti membuat karya.
·
Murid
mempamerkan hasil rekaan.
·
Murid
membuat lembaran kerja yang diberikan oleh guru.
|
·
DBAE: (disiplin kritikan seni)
·
DBAE: (disiplin estetika)
|
Refleksi:
Ulasan Pensyarah, Guru
pembimbing :
Sumber asal :
No comments:
Post a Comment